mandag den 21. november 2016

Foreningen Far aka Dr. Jekyll & Mr.Hyde



Foreningen Far er den respekterede fædre forening, som længe har haft talerør i medierne og slænget sig med diverse politikere. Men bag foreningen gemmer der sig en mørk side. Jeg har valgt at kalde Foreningen Far for Dr. Jekyll & Mr. Hyde, for jeg synes det passer helt perfekt. Manden med de to ansigtet… Den gode og den onde. Præcis ligesom Foreningen Far.

På overfladen virker Foreningen Far som denne sober Far forening, der ”bare” ønsker ligestilling mellem mænd og kvinder (fædre og mødre). Og ja, jeg kan følge dem langt hen af vejen! Det vil jeg starte med at slå fast!

Den gode side af Foreningen Far:

1. Foreningen Far går ind for at der skal være ligestilling mellem mor og far, når det gælder barsel. De ønsker at flere fædre skal holde fædrebarsel – og at der kommer en ligestilling på området (og ikke mindst, gør det mere acceptablet! Jeg støtter fuldt ud op for dette. For ja, hvorfor skal fædre ikke have lov til fædrebarsel? Vil da 100% gavne barnet også.

2. Foreningen Far mener at der skal være ligestilling mellem mor og far, når det gælder den digitale post, der på nogle områder KUN bliver sendt til moderen. Jeg støtter op omkring dette, HVIS der er fælles forældremyndighed. For ja, far har da ligeså meget ret til disse informationer som mor har.

3. Foreningen Far går ind for ligestilling når det gælder børnepenge, da de automatisk bliver udbetalt til moderen. Jeg er for sin vis ganske enig, jeg mener at børnepengene skal udbetales til den part der har barnet boende.  (Bopælsforældrene). Har man f.eks. 7/7 så mener jeg at der skal laves en skriftlig kontrakt, om at man kan vælge mellem to løsninger:

A). At børnepengene bliver delt mellem de to parter, og at de så DELES om ALLE udgifter til ALT vedrørende barnet.

B). At man vælger at den ene part får udbetalt pengene, og så står for betaling af udgifterne.

MEN… Hvis man vælger pkt. A) hvor man deles om udgifterne, så SKAL der ved konflikter, hvor den ene part ikke betaler eller skaber problemer. Så skal man fjerne muligheden for delte penge, og derefter overgår man til pkt. B). For jeg er desværre ikke af den tro, at ALLE forældre vil kunne samarbejde i det omfang som pkt A) kræver.

 

Den dårlige side af Foreningen Far

Som nævnt i overstående, er jeg enig med Foreningen Far langt hen af vejen, når det gælder deres ”pæne fokus”. Men der hvor min enighed stopper, er når det kommer til den dårlige side af Foreningen. Den side jeg kalder ”Mr.Hyde” siden. Jeg mener at det er forkasteligt, at en forening som Foreningen Far, kan have den adfærd som de har – og rådgive på den måde som de gør.

 

1. Foreningen Far mener at der skal være samvær uanset hvad faderen har udsat barnet for. Hvis faderen har udsat barnet for vold mv. Så skal man da bare have konflikthåndtering og familiestøtte etc. NEJ NEJ NEJ! Hvis en far ELLER en mor for den sags skyld, udsætter sit barn for overgreb, så skal samværet stoppes! At Foreningen Far ikke mener dette, det finder jeg meget skræmmende, og undrer mig over, at en forening der taler om barnets tarv, er af den holdning at samvær uanset hvad, det er løsningen!

2. Foreningen Far rådgiver rigtig mange mænd (fædre) i samværssager. Men de går desværre til tider, langt over grænsen – og går fra at rådgive til at tage en aktiv del i en konflikt. F.eks. Ved at skrive chikanernede breve til moderen, eller skrive breve til moderens arbejdsplads. Det er bare IKKE i orden på nogen måde!

3. Foreningen Far vælger rigtig tit, at gå ind og lege Kina mht. Censur. Hvis folk udtaler sig om dem, skriver deres personlige oplevelser med dem, eller hvis den mørke sandhed kommer på bordet. Så bliver man truet med bål og brand, og de gør alt for at bruge censur på alt. (Lad os se, hvor lang tid der går, før denne blog bliver truet)

4. Foreningen Far der påstår at de har barnets tarv for øje, har ”pudsigt” nok meget travlt med at bad-mouthe diverse mødre der står frem. Her er det tydeligt at det ikke er barnets tarv de egentlig er interesseret i. Deres fokus er at få kvinderne (mødrene) ned med nakken, koste hvad det vil. For var det barnets tarv de rent faktisk var interesseret i. Så ville Foreningen Far støtte op om disse kvinder der står frem, og være enig i at børn ikke skal udleveres til samvær med en forældre der yder overgreb!

5. Trods Foreningen Far nægter det, så har flere stået frem og oplyst at de har fået en direkte Chikane Manual fra Foreningen Far. En chikane Manual, der fortæller i punkter, lige præcis hvordan en far, kan chikanere en mor til det yderste og få samvær uanset hvad.

 

Der findes mange foreninger der også har fokus på mænds rettigheder, og hvor fædre kan søge råd og vejledning. Gode anstændige foreninger, der rent faktisk har barnets tarv for øje. Foreningen Far er desværre ikke en af disse foreninger i mine øjne. De har for meget fokus på ”Far far far far – fremfor på barnets tarv. Og se, en rigtig – og god far, vil have fokus på barnets tarv, ikke på sig selv. Husk det Foreningen Far.

 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar